carpet article

article about carpet 700 reeds

carpet article

article about carpet 700 reeds

  • ۰
  • ۰

پرز یا کرک دهی فرش ماشینی خصوصاً زمانی که نو هستند امری طبیعی ست. بسته به نوع نخ خاب مصرفی میزان پرزدهی متفاوت است اما هیچ الیافی بدون پرز نخواهد بود. فرش اکریلیک که پرطرفدارترین هستند، پرزدهی بیشتری دارند. در مرحله تولید و بافت فرش با رعایت نکاتی از قبیل تثبیت حرارت، استفاده از آب و روغن در آماده‌سازی الیاف، تنظیم دقیق دستگاه‌ها و ... می‌توان از میزان پرزدهی کاست.
اما اینکه چه چیزی باعث پرزدهی شده و چگونه می‌توان آن را رفع کرد نکاتی ست که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


1- چه چیز موجب پرزدهی فرش‌ها می‌شود؟

هنگام بافت فر ماشینی نخ خاب توسط آهار به زمینه فرش متصل می‌شود حال اگر به هر دلیل نخ خاب نتواند خود را به آهار یا زمینه فرش برساند با پرزدهی مواجه خواهیم شد. ازآنجایی‌که اتصال‌های غیر محکم براثر پاخوردگی و سایش از آهار جدا می‌شود، به‌مرور براثر این عوامل پرزدهی بیشتر خواهد شد. پرزدهی اتفاقی همیشگی و مداوم نخواهد بود و باگذشت زمان بسیار کمتر می‌شود اما هرگز میزان پرزدهی به صفر نمی‌رسد.

تراکم فرش، کیفیت نخ و الیاف مصرفی، تعداد شانه، نحوه اتصال نخ خاب به زمینه، تراکم و ضخامت نخ زمینه، کیفیت آهار، تنظیم ماشین بافت و ... از موارد مهم در میزان پرزدهی هستند. فرش اکریلیک به خاطر جنس الیاف با پرز همراه هستند اما پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نخ هیت ست، موجب بهبود پرزدهی و شفافیت شده است .

در کل پرزدهی مورد جدانشدنی از قالی است اما مقدار و زمان آن بستگی به کیفیت و ... دارد، معمولاً فرش خوب بسته به رنگ آن از یک تا سه هفته پرزدهی دارد .

2- چگونه پرز فرش را از بین ببریم؟

بهترین راه جارو زدن با جاروهای قدیمی ست. چراکه بدون مکش بوده و آسیبی برای قالی ندارد. جاروی مرطوب پرزها را بهتر از سطح فرش جدا می‌کند اما باید دقت شود که رطوبت آنقدر زیاد نباشد که به‌ مرورزمان باعث پوسیدگی آن شود . استفاده از فرچه به دلیل تحریک بیشتر الیاف به پرز دادن، روش مناسبی نیست.

می‌توان بجای جاروی مرطوب از کیسه حمام مرطوب استفاده کرد. راه‌حل دیگر شست و شوی فرش با شامپو سالی یک‌مرتبه است .

به یاد داشته باشید ضربات محکم، شست و شوی زیاد، فشار و پاخوردگی و ... از عواملی هستند که با آسیب به آهار موجب جدا شدن اتصال نخ خاب و پرزدهی می‌شود پس لازم است علاوه بر استفاده از روش‌های از بین بردن پرز در نحوه نگهداری آن‌هم دقت شود.

  • ۹۷/۰۵/۱۶
  • سید حسین بهشتی نیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی